NIEUWSBRIEF oktober 2017

maandag 16 oktober 2017

Nieuwsbrief oktober 2017

Beste lezers,
Graag informeren wij u via deze nieuwsbrief over de steekproefaudits 2018, over het verloop van de proefperiode met de afstotingsdatabase en toetsingscommissie op grond van de LAMO 2016, en stellen wij een nieuw lid van het auditorenteam aan u voor.

Museumregister Nederland

Steekproef 2018

Ieder jaar voeren we steekproefsgewijs toetsingen uit bij geregistreerde musea. Voor de steekproef 2018 hebben 24 musea een uitnodiging ontvangen (klik hier voor een lijst van ingelote musea). Alle andere geregistreerde musea kunnen gebruik maken van een zelfanalyse om zichzelf te toetsen aan de Museumnorm. Klik hier voor een overzicht van de normen die op basis van de steekproeven in 2016 en 2017 bijzondere aandacht verdienen.

Nieuwe auditor

In de zomer is Marianne Bakker gestart als auditor bij Museumregister Nederland. Zij werkt hiernaast als auditor bij de Stichting Certificering Openbare Bibliotheken (SCOB) en is bestuursvoorzitter van Museum Kasteel Wijchen. Voorheen heeft zij bijna 40 jaar gewerkt binnen diverse bibliotheken en verschillende politieke nevenfuncties vervuld.

LAMO: ADB en TCB

Het einde van de proefperiode met de afstotingsdatabase (ADB) en toetsingscommissie beschermwaardigheid (TCB) op grond van de vernieuwde LAMO (LAMO 2016) is in zicht. Sinds begin 2016 hebben 25 musea en 2 andere colletiebeherende instellingen afstotingen gepubliceerd via de ADB en is de toetsingscommissie eenmaal door een museum gevraagd om een beschermwaardigheidstoetsing. Binnenkort kunt u een enquête tegemoet zien waarin we vragen naar uw ervaringen met de ADB en TCB.

Ingrijpende wijzigingen in omstandigheden: Musea met een vermelding in het Museumregister dienen ingrijpende wijzigingen in hun situatie (of dreiging daartoe) binnen één maand te melden aan het bestuur (via e-mail/ post).

Meld u aan voor onze online nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

20544 keer bekeken