Uitschrijving

Als uw instelling op een moment in het verleden is geregistreerd en u overweegt, om welke reden dan ook, uitschrijving uit het museumregister, dan dient u rekening te houden met de onderstaande informatie.

Wat betekent uitschrijving voor uw museum?

  • Musea zonder registratie kunnen geen lid kunnen zijn van de Museumvereniging.
  • Musea zonder registratie kunnen niet deelnemen aan de Museumkaart.
  • Het ontbreken van een registratie kan van invloed zijn op het verkrijgen en/of behouden van overheidssubsidies en fondsen. Uiteraard verschilt dit per gemeente, per provincie en per fonds. We adviseren u dit vooraf in kaart te brengen om verrassingen te voorkomen.
  • Het ontbreken van een registratie kan van invloed zijn op het verkrijgen en/of behouden van bruiklenen. Uiteraard verschilt dit per bruikleengever. We adviseren u dit vooraf in kaart te brengen om verrassingen te voorkomen.

Hoe geeft u een uitschrijving aan ons door?
Graag ontvangen wij uw uitschrijvingsverzoek als brief welke ondertekend is door de persoon of personen die als tekenbevoegd staat/staan geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. In de brief vermeldt u:

  • De gewenste datum van uitschrijving. In verband met de administratieve verwerkingstijd dient de uitschrijfdatum minimaal 1 maand in de toekomst te liggen, gerekend vanaf de dagtekening van uw brief.
  • Dat u door Museumregister Nederland op de hoogte bent gebracht van de voorwaarden en consequenties van uitschrijving en daarmee akkoord gaat.

Stuur deze brief, met daarbij een recent uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel, per e-mail naar Museumregister Nederland: bureau@museumregisternederland.nl.

Wat doet Museumregister Nederland na ontvangst van uw brief?

  • U ontvangt een bevestiging van uw uitschrijvingsverzoek.
  • Op de datum van uitschrijving verwijdert Museumregister Nederland de vermelding van het museum uit de lijst van geregistreerde musea.
  • Uw registratiedossier in de online toetsingsmodule op de website van Museumregister Nederland wordt afgesloten en de documenten die hierin zijn verzameld worden verwijderd. Wij sturen u een link om de documenten van de laatste toetsing in één keer te downloaden. De geldigheidsduur van de link is 1 maand.
  • Uw museum is vanaf het volgende boekjaar geen financiële bijdrage meer verschuldigd aan Stichting Museumregister Nederland.
  • NB: Wij raden u sterk aan om, in geval van afstoting van (delen van) de collectie, de procedure van de LAMO te blijven volgen om te voorkomen dat beschermwaardig erfgoed verdwijnt uit publieke collecties. Ook attenderen we u op de vervreemdingsprocedure uit de Erfgoedwet, die mogelijk op (delen van) de collectie van toepassing is. 

Uw verplichtingen bij verwijdering van uw vermelding in het museumregister

  • Na verwijdering uit het register mag uw museum zich niet langer als 'geregistreerd museum' afficheren. Uw museum mag daarom het logo van Museumregister Nederland na uitschrijving niet meer gebruiken. Dit logo moet verwijderd worden van de gevel, de website, foldermateriaal en andere uitingen.
  • Uw museum dient belanghebbenden op de hoogte te stellen van de verwijdering van uw vermelding in het museumregister. Denk bijvoorbeeld aan subsidiegevers (overheden en fondsen), sponsoren, bruikleengevers, de Museumvereniging et cetera.

Wilt u het museum op enig moment opnieuw registreren?
Tussen uitschrijving en een aanvraag tot toetsing voor een hernieuwde vermelding in het museumregister dient minimaal twaalf maanden te zitten. Voor de toetsing voor hernieuwde registratie wordt de procedure voor toetsing voor registratie gevolgd. Op onze website vindt u actuele informatie over het toetsingstraject en de tarieven.