Handzame versie SPECTRUM gelanceerd: SPECTRUM-N

vrijdag 21 december 2012

De internationale handleiding voor collectiemanagement, SPECTRUM, is met de lancering van de nieuwe versie veel handzamer en gebruiksvriendelijker geworden. De 21 procedures voor beheer en documentatie van de collectie van een museum zijn nu weergegeven als stroomdiagrammen. Dat maakt het raadplegen van SPECTRUM een stuk eenvoudiger.

Het beheer van de Nederlandstalige versie van SPECTRUM is in handen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. De Rijksdienst zorgt ervoor dat musea de handleiding goed kunnen gebruiken. In 2013 organiseren ze bijvoorbeeld een aantal workshops waarbij aan de hand van een casus een procedure wordt uitgeschreven.

Naast het gebruik van SPECTRUM en het volgen van workshops, wordt iedereen uitgenodigd deel te nemen aan de SPECTRUM-N groep op LinkedIn. Hier kan men met elkaar in gesprek en worden aankondigingen gedaan. Best practices worden geplaatst op collectiewijzer.nl als wiki.

Zowel de uitgebreide als de handzame versie van SPECTRUM is te downloaden. Zie hier voor meer informatie en verwijzing naar downloadlocatie SPECTRUM-N.